Versie 2, februari 2025.
1. Algemeen.
- De Toercommissie publiceert in het voorjaar een concept jaarprogramma. Ieder lid kan aangeven welke toertocht hij/zij graag wil organiseren. Op de Algemene ledenvergadering
wordt het jaarprogramma vastgesteld.
- Tenzij anders aangegeven vertrekken onze ritten vanaf de parkeerplaats van de McDonald’s Steenwijk, Woldmeentherand 21, Steenwijk.
- Een middagrit is maximaal 120 km en start om 12:00 uur. Een dagrit is maximaal 200 km en start om 10:00 uur. Alleen in overleg met de Toercommissie kan hiervan worden
afgeweken.
- Als de weersverwachting voor de middag/dag van de rit erg slecht is, kan een dag tevoren – na overleg met en instemming van een lid van de Toercommissie of bestuur – worden
besloten de rit af te gelasten. Vervolgens zorgt dit kaderlid dat dit bij de leden bekend wordt op de website, email, evt telefonisch en/of Whatsapp.
- Nog niet in de Whatsapp-groep? Meld je aan bij voorzitter@mcdestoomfiets.nl
-
Als deelnemer aan een toerrit met onze club ben en blijf je een individuele verkeersdeelnemer en ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid en
dat van de medeweggebruikers. De club is niet aansprakelijk voor ‘ongemakken’ tijdens een clubrit.
2. De uitzetter…
- Maakt minstens 1 week vóór de rit een korte beschrijving van de rit om de leden te informeren.
- Houdt er bij het plannen van de toertocht rekening mee dat bij een rit langer dan 120 km onderweg getankt moeten kunnen worden.
- Weet dat de gemiddelde snelheid, exclusief stops, ongeveer 40 km/u is. Dit is onze ervaring.
- Plant na ca. elk uur rijden een stop in. Eventueel op een parkeerplaats of bij een horecagelegenheid.
- Stelt vast waar een stop voor koffie, toilet en/of een maaltijd wordt gehouden en controleert van tevoren of betreffende gelegenheid op de dag van de rit is geopend en of ze
ons willen/kunnen ontvangen. Vraag of je bij aanvang van de rit moet bellen voor het aantal personen.
3. De voorrijder (meestal ook de uitzetter) …
- Zorgt ervoor dat de EHBO-doos wordt meegenomen.
- Houdt rekening met de snelheid zodat alle rijders in de groep op verantwoorde wijze de rit kunnen volgen.
- Houdt rekening met de mogelijkheid van ‘opbreken’ van de groep.
- Zorgt voor een ingevulde presentielijst t.b.v. de clubcompetitie.
- Is kenner van de te rijden route. Hij/zij is geen verkeersregelaar en heeft geen extra bevoegdheid boven de andere deelnemers aan de rit of weggebruikers.
- Vraagt in de groep na of er relevante bijzonderheden zijn zoals beperkte actieradius, tussentijds afscheid o.i.d.
4. Vooraf.
- Elke deelnemer heeft de eigen verantwoordelijkheid als zelfstandige weggebruiker. We claimen geen extra rechten door het rijden in een groep.
- Elke deelnemer controleert voor afreis van huis op de website/groepsapp of de rit doorgaat als bijv. de weersomstandigheden twijfelachtig zijn.
- Elke deelnemer zorgt voor voldoende brandstof. Liefst volle tank bij vertrek. Bij max elke 100 km wordt een tankstop ingelast, tenzij anders is afgesproken met de groep.
-
Ondanks mogelijk geldige papieren hebben deelnemers aan de rit geen rol als verkeersregelaar.
5. Het rijden.
- Heb je minder ervaring? Rij dan voorin de groep.
- Iedereen in de groep rijdt met gepaste onderlinge afstand en baksteens-gewijs zolang de breedte van de weg dit veilig toestaat (!). Let op: Tegen de weg-as rijden is
risicovol. Zoek een veilige positie binnen de breedte van de weg/rijbaan ten opzichte van degene die vóór je rijdt.
- Inhalen alleen als het echt nodig is.
- Blijf op trajecten met stoplichten compact rijden. Ga bij rood licht met 2 motoren naast elkaar staan, maar houd (links of rechts) ruimte t.o.v. voortrazend verkeer. Blijf
bij elkaar zodat (het grootste deel van) de groep bij groen licht kan doorrijden
- Als een deel van de groep achterblijft (door verkeerslichten, voorrangskruisingen, overwegen, etc.) doen we het volgende:
-
- Het voorste deel van de groep vervolgt de route (en stopt niet langs de rijbaan of op een andere risicovolle plaats).
- De achterblijvers vervolgen de rit door de weg zonder afslag te volgen. Rotonde rechtdoor volgen tenzij…
- Als de voorste groep afslaat, blijft de achterste rijder van die groep op de afslag staan in de richting van de route.
- Dit herhaalt zich tot de groep weer compleet is, of totdat de voorrijder moet stilstaan.
- Eventueel kan de kopgroep wachten op een veilige (parkeer)plaats langs de route.
- Mocht je onverhoopt voor het einde van de rit de groep willen verlaten, meld dit dan bij de voorrijder én degene die vóór je
rijdt. Dit voorkomt verwarring. Uiteraard hopen we dat je de rit tot het einde meerijdt.
6. Tot slot
- Het risico van een ongeval kun jezelf beperken. Pas je snelheid en positie op de weg aan aan de omstandigheden. Onderken potentieel gevaar op tijd. Daarmee voorkom je dat je
schrikt van een onverwachte situatie. JE KUNT NIET LANGZAAM SCHRIKKEN!! (ABS helpt daarbij).
Wij wensen jou veilige kilometers bij Motorclub De Stoomfiets, Steenwijk.